စိတ်ညစ်တိုင်း စားနေတော့မှာလား

အရင္ကေတာ့ ဗိုက္ဆာရင္ပဲ စားၾကတာပါ။ ခုေခတ္ကေတာ့ အၿပိဳင္အဆိုင္မ်ားတဲ့ ေခတ္ဆိုေတာ့ စိတ္ဖိစီးမႈေတြ ေျပေပ်ာက္ဖို႔ စားလာၾကပါတယ္။ အရင္ကေတာ့ စိတ္ထြက္ေပါက္ရွာမယ္ဆိုရင္ ေဆးလိပ္ေသာက္တယ္၊ အရက္ေသာက္တယ္၊ မူးယစ္ေဆးသုံးတယ္ စသျဖင့္ေပါ့။ ခုေတာ့ စားပါစားလာၾကၿပီ။ ႐ုတ္တရက္ၾကည့္ရင္ေတာ့ စိတ္ဖိစီးမႈ ေျဖေလွ်ာ့တဲ့ နည္းလမ္းေတြထဲမွာ ဒီနည္းက အႏၲရာယ္အကင္းဆုံးပဲေပါ့။

ဒါေပမယ့္ ေရရွည္မွာ က်န္းမာေရးကို ထိခိုက္ေစတယ္ဆိုတာကေတာ့ အမွန္ပါပဲ။ အထူးသျဖင့္ က်န္းမာေရးနဲ႔ မညီၫြတ္တာေတြကို စားမိမယ္ဆိုရင္ေပါ့။

ကိုယ့္ကိုယ္ကို တစ္ေခါက္ေလာက္ ေမးၾကည့္ပါလား။ တစ္ေန႔ တစ္ေန႔ စားေနတာေတြက တကယ္ဆာလို႔ စားေနတာလား။ ဒါမွမဟုတ္ စိတ္ေျပရာ ေျပေၾကာင္း စားေနတာလားလို႔။ TGIFလည္း စား၊ အသည္းကြဲလည္းစား၊ ပ်င္းလည္းစား၊ စိတ္ညစ္လည္းစား၊ ေနာက္ဆုံး မာလာရွမ္းေကာေလး dicountခ်လို႔ တန္တုန္း စားရမယ္ဆိုၿပီးစား၊ စားၿပီးရင္း စားေနမိေတာ့တာပဲ။

ဒါကို အေျဖရွာရပါမယ္။ စိတ္ထဲမွာ ျဖစ္တဲ့ေဝဒနာ တစ္ခုကို အစားနဲ႔ ဖုံးလိုက္႐ုံနဲ႔ ၿပီးသြားတဲ့ ကိစၥ မဟုတ္ဘူးေလ။ ၿပီးေတာ့ စိတ္ညစ္တိုင္း စားမယ္ဆိုရင္ေတာင္ က်န္းမာေရးနဲ႔ ညီၫြတ္တာကို စားမယ္ဆိုရင္ ပိုေကာင္းတာေပါ့။

စိတ္ေၾကာင့္ စားတာလား၊ ဆာလို႔ စားတာလား။
Emotional hunger ဆိုရင္ေတာ့ ခုပဲ ရည္းစားနဲ႔ စိတ္ေကာက္တယ္။ သူငယ္ခ်င္းကို ဖုန္းဆက္ၿပီး လွမ္းေျပာတယ္။ ဒီေန႔ hot pot သြားစားရေအာင္တဲ့။ ၿပီးေတာ့ ဆက္ေျပာေသးတယ္။ ဒီေန႔ စားကို စားမွာေနာ္တဲ့။

စိတ္ေၾကာင့္ဆိုရင္ အဲ့ဒီလိုပါ။ ႐ုတ္တရက္ အေၾကာင္းအရင္း မရွိဘဲ တစ္ခုခုကို စားခ်င္လာမယ္။ ၿပီးေတာ့လည္း ဒါဆို ဒါမွ hot potကို မာလာရွမ္းေကာသြားလုပ္လို႔ မရဘူး။ တကယ္ညေနသြားစားၾကည့္ ၂ေသာင္း ၃ေသာင္းေလာက္က အသာေလးပဲ။ ဗိုက္ျပည့္တာေတာင္ ရပ္လို႔ မရေတာ့ဘူး။

Physical hungerက်ေတာ့ သူက တကယ္ဆာတာ။ စားရမယ့္ အခ်ိန္ေက်ာ္သြားလို႔ ဆာလာတာ။ ၾကာလာေလေလ ဆာလာေလေလပဲ။ တစ္ခါတေလ အလုပ္မျပတ္ေသးလို႔ ေနာက္မွ စားမယ္ဆိုၿပီး ေ႐ႊ႕ထားလို႔ရေသးတယ္။ သိပ္ၿပီး cravingျဖစ္မေနဘူး။ ဘာစားမွ ညာစားမွလည္း မရွိဘူး။ တစ္ခုခုစားလိုက္လို႔ ဗိုက္ျပည့္သြားရင္ ရၿပီ။

ဒါနဲ႔ တစ္ဆက္တည္း emotional eating cycleဆိုတာေလးကို ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။ စိတ္ေၾကာင့္ စားတတ္တဲ့သူေတြမွာ ေတြ႕ရတာေလးေပါ့။

တစ္ခုခုေၾကာင့္ စိတ္ထဲမွာ ခုသြားမယ္ (စိတ္ညစ္တာ၊ စိတ္ဖိစီးတာ)။ ၿပီးရင္ တစ္ခုခုကို မရမေန စားခ်င္စိတ္ျဖစ္မယ္။ စားလည္းစားလိုက္တယ္ (စားႏိုင္တာထက္ပိုၿပီး)။ စားၿပီးေတာ့မွ အသိစိတ္ဝင္လာၿပီး ငါေတာ့ စားတာ မ်ားသြားၿပီ။ ဝိတ္တက္ေတာ့မွာပဲတို႔၊ ပိုက္ဆံေတြ ကုန္ပါၿပီတို႔ေပါ့။ ဒီလိုမ်ိဳး ကိုယ့္ကိုယ္ကို guilty ျဖစ္လာပါတယ္။

ဒါေတြကို ဘယ္လို ေက်ာ္လႊားမလဲ။
တစ္ေန႔တာ စာရင္းလုပ္ပါ။
ငါဒီေန႔ ဘာေတြစားလဲ။ ဆာလား မဆာဘူးလား။ စိတ္ညစ္ေနလို႔ စားတာလား စသျဖင့္ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း မွတ္ထားပါ။ ဒီဒိုင္ယာရီက သင္တစ္ေယာက္တည္း အတြက္ပါ။ စိတ္ညစ္တဲ့အခ်ိန္ဆို ဘာေတြ စားထားလဲ စသျဖင့္ေပါ့။

ဒီလို တစ္ေန႔တာ ကုန္သြားလို႔ ျပန္ၾကည့္လိုက္ရင္ ဆာလို႔ စားတာ၊ စိတ္ညစ္လို႔ စားတာ ဘယ္ဟာ ပိုမ်ားလဲ ထြက္လာပါလိမ့္မယ္။ ေဘးနားမွာ ကုန္က်စရိတ္ေလးေတြပါ ထည့္ထားရင္ ပိုေတာင္ ေကာင္းမလားပဲ။

စိတ္ဖိစီးမႈ ေျဖရွင္းဖို႔ တျခားနည္းလမ္း ရွာပါ။
စားတာ မဟုတ္ဘဲ စိတ္ဖိစီးရင္ သီခ်င္းေအာ္ဆိုတာတို႔၊ ေရသြားခ်ိဳးတာတို႔၊ ဟာသကားၾကည့္တာတို႔၊ ေလ့က်င့္ခန္း ေျပးလုပ္လိုက္တာတို႔ စသျဖင့္ တျခား ေျပရာေျပေၾကာင္းေတြ စမ္းၾကည့္ပါ။

အာ႐ုံေျပာင္းပါ။
စိတ္ညစ္လို႔ စားခ်င္ေနၿပီလား။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို စိတ္ညစ္မွန္းလည္း သိတယ္၊ မစားသင့္ဘူးဆိုတာလည္း သိတယ္၊ ဒါေပမယ့္ စားခ်င္စိတ္ကို ေဖ်ာက္မရဘူးဆိုရင္ အရင္ဆုံး ေရတစ္ခြက္ အဝေသာက္လိုက္ပါ။ တစ္ခါတေလ ေရဆာတာကို ဗိုက္ဆာတာနဲ႔ မွားတတ္ပါတယ္။

ၿပီးရင္ အသက္ျပင္းျပင္း ရႉသြင္းရႉထုတ္လုပ္ပါ။ တျခား အာ႐ုံေျပာင္းမယ့္ အလုပ္တစ္ခုခု လုပ္လိုက္ပါ။ ဥပမာ လမ္းထြက္ေလွ်ာက္တာမ်ိဳး၊ သူငယ္ခ်င္းနဲ႔ ဖုန္းေျပာတာမ်ိဳးေပါ့။

က်န္းမာေရးနဲ႔ ညီၫြတ္တဲ့ စားစရာေတြပဲ ထားပါ။
အေအးတို႔၊ အသင့္စား အစားအစာတို႔ကို ကိုယ္နဲ႔ နီးတဲ့ ေနရာမွာ မထားပါနဲ႔။ သစ္သီးေလးေတြကို လွီးၿပီး ဘူးထဲထည့္ထားပါ။ အေစ့အဆန္ေလးေတြကို တစ္ခါစားစာ အထုပ္ေလးေတြ ထုတ္ထားပါ။ အုတ္ဂ်ဳံဝယ္ထားပါ။ တစ္ခုခုစားမွ အဆင္ေျပမယ့္အခ်ိန္ဆို ဒါေတြပဲ စားပါ။

စိတ္က်န္းမာေရး အထူးကုနဲ႔ ေဆြးေႏြးပါ။
ဒီလိုစားတိုင္း ျပရမယ္ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ လူတိုင္းစိတ္ညစ္တတ္ပါတယ္။ စိတ္ညစ္တိုင္းလည္း စားတတ္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါက တရားလြန္ျဖစ္လာၿပီဆိုရင္ေတာ့ စိတ္ေရာဂါအထူးကုနဲ႔ ျပၿပီး အေၾကာင္းရင္းကို ရွာေဖြကုသပါ။

ေနာက္တစ္ခုက emotional eating cycle ျဖစ္ေနၿပီဆိုရင္ ၾကာလာရင္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို အျပစ္တင္စိတ္ေတြ မ်ားလာၿပီး စိတ္က်တဲ့ဘက္ကို ေျပာင္းသြားမွာပါ။ ဒီလိုဆိုရင္ေတာ့ ေဆြးေႏြးမႈ ခံယူလိုက္တာ အေကာင္းဆုံးပါပဲေနာ္။

116 Shares
Trend Myanmar Team မွ စီစဥ္တင္ဆက္ေသာ trend.com.mm တြင္ ေဖာ္ျပပါရွိေသာ သတင္းမ်ား၊ သတင္းေဆာင္းပါးမ်ား၊ ဘာသာျပန္ေဆာင္းပါးမ်ားကို မည္သည့္ facebook စာမ်က္ႏွာ ၊ website မ်ားတြင္မဆို ျပန္လည္ကူးယူ ေဖာ္ျပျခင္းကို ခြင့္မျပဳပါေၾကာင္း အသိေပး ေၾကညာအပ္ပါသည္။

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.